Evaluering af professionelle læringsfællesskaber i Randers
Fra teamsamarbejde til professionelle læringsfællesskaber.
Bevillingsmodtager: Randers Kommune
Periode: 2017 – 2020
Beløb: 4.400.000 kr.
Kategori: Almen professionsudvikling
Evaluering: Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), 2020
Arbejdet med at udvikle teamsamarbejdet i retning af professionelle læringsfællesskaber har i Randers Kommune potentiale til at professionalisere praksis på kommunens skoler. Dette konkluderer EVA i deres afsluttende evaluering af indsatsen i Randers. Udviklingen skyldes ifølge EVA, at:
- skoleledelser og implementeringsteams er meget engagerede i arbejdet med PLF
- at implementeringsteamene spiller en stor og voksende rolle i implementering af PLF,
- at lærere, pædagoger og skoleledere har gode erfaringer med læringssamtaler og refleksive dialoger samt
- at data bliver brugt på en ny og udvidet måde på skolerne. Skolernes implementeringsteams består typisk af ledelsesrepræsentanter og fire-fem udvalgte medarbejdere blandt det undervisende personale.
Evalueringen viser dog også, at man stadig er undervejs i denne professionalisering. Der er således stadig store forskelle på, hvor langt de enkelte skoler i kommunen er kommet i deres udvikling af teamsamarbejdet.
Foto fra evalueringen