Fællesskab på hjul

Frivilliginitiativet Cykling uden alder giver plejehjemsbeboere mulighed for at mærke vinden i håret


Elisa Fledelius, beboer på Kildevæld Sogns Plejehjem på Østerbro, er ofte ude på en cykeltur med frivilliginitiativet Cykling uden alder. Plejehjemmet har en cykelrickshaw med plads til to passagerer, og en frivillig, såkaldt cykelpilot fra initiativet leverer pedalkraft og selskab. Dagens pilot hedder Sahar Butt, rent professionelt er hun civilingeniør, og hun og Elisa har efterhånden haft mange oplevelser sammen.

Cykling Sahar og Elisa 440"Jeg har kun én mening om initiativet", siger Elisa Fledelius på vej ud til rickshawen: "Det er pragtfuldt. Det er livsbekræftende for mig, at der eksisterer andre end syge folk". For nogle år siden brækkede hun ryggen og "kan ikke så meget", som hun selv siger. "Det er skønt at få noget frisk luft, at se børnene og hundene. En af de bedste dage var, da vi cyklede ud til Den Røde Plads på Nørrebro. Jeg anede ikke, den eksisterede". For hende er en af de store fornøjelser ved projektet at holde trit med byens udvikling. "Jeg er københavner med stort K, og det er godt at følge med".

Hun fremhæver, at det er vigtigt med "tålmodighed, tålmodighed og én gang til tålmodighed", for som gangbesværet tager alting ekstra tid.

Kemi skal passe

Cykelpilot Sahar Butt elsker at cykle og er samtidig tændt af et ønske om at glæde andre, fortæller hun, mens hun styrer rickshawen ind i Fælledparken. En flok grønirisker smutter fra busk til busk foran cyklen denne solbeskinnede sensommereftermiddag. "Jeg tror på, at vi alle har en pligt til at gøre godt omkring os", siger hun. I Cykling uden alder går hendes ønsker op i en højere enhed. "Jeg er glad for at hyggesnakke, og det er skønt, at vi kommer hinanden mere ved".

Cykling Sahar og Elisa 2 440Det er tydeligt, at Sahar og Elisa har udviklet en helt særlig relation, selvom en cykelpilot skal køre med en hvilken som helst passager uden at gøre forskel. "Det har så meget at sige, at kemien passer", pointerer Elisa Fledelius. "At man har tillid til det menneske, der skal køre med en. Det er alfa og omega, at man føler sig sikker, for vi er ret hjælpeløse. Sahar er tryg ved mig og ved lige, hvor hun har mig. Jeg er tryg ved hende og ved, at hun ikke gør noget, hun ikke må".

Når man cykler, er der god mulighed for at snakke sammen, fremhæver Sahar Butt. "Ellers råber vi!", lyder det fra Elisa. "Det er lige så hyggeligt for mig, som det er for beboerne, og jeg er glad for at komme lidt tættere på dem, jeg kører med", siger Sahar. Selv om mange ture er ret korte, måske bare en halv time, har Sahar og Elisa af og til taget sig tid til en kop kaffe eller en is. "Man bond'er på en helt anden måde. Jeg har set Elisas gamle barndomshjem ved Kongens Nytorv, og jeg har haft beboerne forbi mit barndomshjem i Holsteinsgade", fortæller hun.

Sanseapparatet bliver aktiveret

Det gør en kæmpe forskel i hverdagen at komme ud og mærke blæsten i ansigtet og ikke mindst vinden i håret, fortæller Elisa Fledelius. Det er en mangelvare på plejehjemmet. Som oftest er hun alene ude at køre med Sahar, men hun har også haft flere beboere med alvorlig demens som medpassagerer. For de beboere gør sansepåvirkningerne og oplevelserne også godt, har hun bemærket. "Øjnene står nærmest helt ude af hovedet. Alene det, at der kommer småbørn, nogle hunde eller par, der kysser og krammer lidt. De oplever det hele", fortæller Elisa.

Cykling hav 440Passagerer med demens byder på særlige udfordringer for cykelpiloten, for her er almindelig snak vanskelig. Sahar Butt fortæller om en beboer, der slet ikke talte med hende. "Jeg vidste ikke, om hun ikke kunne lide mig, eller om hun ikke var glad for at komme ud. Men da vi spurgte hende, om hun ville tilbage, svarede hun: 'Nej'. Hun ville gerne cykle videre".

Et mangfoldigt projekt

Som man kan høre, bidrager Cykling uden alder til at opbygge relationer mellem forskellige aldersgrupper, der får lejlighed til at tale sammen, og spørger man dagens cykelpilot, bidrager det også til at nedbryde fordomme. Hun har pakistanske aner, bærer tørklæde i det daglige og mærker derfor både gode og dårlige fordomme, som hun kalder dem. "Nogle ser ud til at tænke: Her er der en, der gør noget godt. Andre ser ud til at tænke, at jeg stikker af med beboeren". Langt de fleste bliver glade for at se hende og Elisa på frihjul i det københavnske. "De hilser og vinker til os, selvom de ikke kender os. Mange, også turister, har taget billeder af os". Det er mennesket, det handler om, mener Elisa Fledelius om fordommene. "Det er helt naturligt for mig, sådan som Sahar er".

Cykling foto 440

Cykelrickshaw i medvind

I løbet af det sidste år har der været en næsten eksplosionsagtig vækst i antallet af frivillige cykelpiloter. "Alene i København er tallet steget fra ca. 300 til over 800", fortæller en tilfreds Ole Kassow, en af stifterne bag Cykling uden alder. "I hele landet er der langt over 3000 piloter. 70 kommuner er tilknyttet foreningen, og ca. 40 kommuner er betalende medlemmer". Et digitalt bookingsystem betyder, at frivillige cykelpiloter og passagerer nemt kan finde hinanden og arrangere cykelture. A.P. Møller Fonden har støttet gennemførelsen af projektet.

Redaktionen afsluttet september 2016

  • A.P. Møller og Hustru Chastine MC-kinney Møllers Fond til almene Formaal  //
  • Esplanaden 50  //
  • 1098 København K  //
  • +45 33 63 34 02

NB!

APMOLLERFONDE.DK BRUGER COOKIES FOR AT UDARBEJDE STATISTIK OVER ANVENDELSE AF SITET.

DU KAN ALTID SLETTE COOKIES FRA APMOLLERFONDE.DK IGEN.